در این مقاله قصد داریم به نکاتی طلایی برای افزایش فروش رستوران بپردازیم که در صورت توجه و عمل کردن به آن تغییرات گسترده در فروش خود را احساس خواهید کرد .
در اوضاع اقتصادی کنونی ، بازاریابی ، عبور از موانع و افزایش فروش و بالارفتن تقاضا ، تبدیل به اصلی ترین و بنیادی ترین دغدغه ی صاحبان کسب و کارها در تمامی فعالیت های اقتصادی شده است ؛دغدغه ای که رستوران ها وفست فود ها نیز از آن مستثنی نیستند . دغدغه ای که سبب شده صاحبان رستوران ها مدام از خود سوال کنند چه اتفاقی می افتد که یک رستوران تبدیل به برند محبوب در بین مشتریان می شود؟رستوران های پرطرفدار چه ترفندی برای شهرت و محبوبیت خود اجرا کرده اند؟
نگه داشتن اسم رستوران تان در صف اول ذهن مشتریان کاری دشواری است . اساسا مسائل اقتصادی و عوامل بیشمار دیگر می تواند در افزایش فروش رستوران موثر باشد اما در راستای تحقق این هدف ،از ایده های بازاریابی ونکات ویژه ای می توان بهره گرفت که در زیر به چند نمونه از این متدها اشاره شده است :
1) راه اندازی وبسایتی برای سفارش آنلاین غذا :
در زندگی پرمشغله و ماشینی امروزی ،مردم به خصوص افرادشاغل دیگر نمی توانند همچون گذشته تایم زیادی را برای پخت و درست کردن غذا برای وعده های غذایی خود صرف کنند و به طورکلی ساعات فراغت افراد کاسته شده وترجیح افراد برای ثبت سفارش غذا به طور آنلاین افزایش یافته است واکثریت ترجیح می دهند درخانه نشسته و از خوردن غذایشان لذت ببرند نه اینکه مسافتی گاها طولانی را برای خوردن یک وعده طی کنند پس شما می توانید با راه اندازی یک وبسایت برای رستوران خود ، این امکان را برای اقشار مختلف جامعه فراهم کنید .
و دقت کنید که پکیج های ارسالی برای مشتریان در منزل ، خوش آب و رنگ و با لوگو ونام رستورانتان وهمراه با انواع لوازم جانبی مثل بسته های ادویه ، سس های جالب و …. باشد.
2) ایجاد منوی غذایی گسترده و کامل :
در هر شهر وهرکشوری افراد بی شمار با ذائقه ها وسلایق بی شمار وجود دارند ، تدبیر یک لیست و منوی کامل از غذاهای متفاوت می تواند یک پوئن مثبت برای رستوران شما محسوب شود پس باید سعی کنید مشتری ها و نگرش ها وسلیقه هایشان را به خوبی بشناسید .
گنجاندن غذاهای محلی و خاص در منوی اختصاصی رستورانتان که بقیه رقبای شما آن هارا ارائه نمی کنند نیز، خالی از لطف نیست.
همچنین می توانید خلاقیت و ابتکارات زیادی برای طراحی گرافیکی منوی خودتان به کاربگیرید و با توصیف غذاهای نا آشنا به شکل مفیدتر و جذاب تر به مشتریان درجهت انتخاب غذا کمک کنید .
3) مشتریان جدید را تبدیل به مشتریان دائمی بکنید! :
درصدی از افرادی که به رستوران شما مراجعه کرده اند ، ممکن است بدون هیچ شناخت قبلی و به طور اتفاقی و گذرا رستوران شما را انتخاب کرده باشند ، پس این پیشامد را برای خودتان تبدیل به یک شانس بازاریابی بکنید و کاری کنید فردی که به طور شانسی به رستوران شما آمده تبدیل به مشتری دائمی تان بشود. برای این کار می توانید از ارائه کوپن های تخفیف برای دفعات بعدی مراجعه استفاده کنید که استفاده از دستگاه باشگاه مشتریان پیشنهاد میگردد .
یا از یک نوشیدنی ، دسر و یا پیش غذای رایگان استفاده کنید .این کار فوق العاده نشان می دهد که شما چقدر به مشتریانتان اهمیت می دهید.
4) برخورد دوستانه و رفتارمحترمانه :
ممکن است تابه حال برایتان پیش آمده باشد که خودتان مشتری ثابت یک رستوران بوده باشید و پیشخدمت ها شمارا بشناسند و رفتار صمیمانه ای باشما داشته باشند پس می توانیدپیش بینی کنید که این اتفاق چقدر می تواند برای مشتری جذاب باشد. به پیش خدمت ها و گارسون ها یا صندوق داران خود آموزش دهید که چگونه دربرابرمشتریان رفتاری محترمانه و صمیمی داشته باشند و با آرامش با آنها صحبت کنندو هیچ گاه افراد را در انتخاب غذای موردنظر شتاب زده نکنند .گاها افراد زمان بیشتری برای انتخاب غذای دلخواهشان می خواهند پس این حق را به آن ها بدهید و مشتری را دچار تنش نکنید .
همچنین کارکنان رستورانتان باید با آیتم های منو رستوران آشنایی کامل داشته و قادرباشندهر گزینه را توصیف وبا موارد دیگرمقایسه کنند. اگر کارکنان رستوران شما با تکنیک ها وسیاست های نوین فروش آشنایی داشته باشند به افزیش فروش شما کمک قابل توجهی خواهد کرد.
5) تبلیغات :
راه همیشگی ولی موثر! تبلیغات از ابتدایی ترین اما موثرترین شیوه های افزایش فروش در هرکسب وکاری به حساب می آیند پس هرگز آن را ازیادنبرید. شیوه های تبلیغاتی گوناگونی وجود دارند که می توانید مقاله های مربوط به روش های تبلیغاتی را مطالعه کنید و از انواع روش های تبلیغات اعم از: پوسترها و بنر های تبلیغاتی ، پیامک و ایمیل، کارت ویزیت الکترونیکی ، چاپ بروشورهای پخشی , ریفرال مارکتینگ و …. برای بازاریابی رستوران خودبهره بگیرید .
بامرور زمان و پیشرفت تکنولوژی ،شیوه های تبلیغاتی نیز گسترش یافته اند پس سعی کنید برای ارتقاء کسب وکارتان همیشه خودتان را به روز کنید و از جدیدترین و ناب ترین متدهای تبلیغاتی برای رونق به رستوران خود استفاده کنید.می دانید که اوضاع زندگی های امروزه می طلبدکه برای تبلیغات درشبکه های اجتماعی و فضای مجازی وقت صرف کنید و همواره در آن ها فعالیت داشته باشید . اشتراک گذاشتن غذاهایی با دیزاین زیبا و جذاب در صفحه مربوط به رستورانتان باعث میشود مشتریان ، بیشتر باطیف غذاهایی که ارائه می دهید آشناشوند وحتی بخواهند به رستوران تان بیایند و بعضی ازآن هارا امتحان کنند!
در تبلیغات نیز از مهمترین نکات متن تبلیغاتی برای جذب مشتری است که خلاصه ای از نکات آن جذاب , دوستانه , و تا حد امکان تبلیغاتی نبودن است .
6) میزبان دورهمی ها یارویدادهای خاص باشید:
می توانید فضای جداگانه ومناسبی برای رویدادهای مختلف مثل مراسم تولد، دورهمی های کاری و….ایجادکنید و با اینکار تایم حضور افرادو شانس سفارش های بعدی را برای رستوران خود بالاببرید .
همچنین از میز های خاص دونفره برای زوج های جوان استفاده کنید و برای خانواده های دارای فرزند، صندلی های مربوط به کودکان را به کار ببرید .
7) دکوراسیون و ظاهر زیبا :
طراحی و دکور مناسبی برای رستورانتان ایجادکنید و تمام جذابیت و زیبایی را فقط در نقاط خاص رستوران پیاده نکنید. بلکه به همه گوشه ها و قسمت های رستوران یاکافه ی خود توجه کافی داشته باشید وجذابیت بصری لازم برای نشستن در رستوران خودرا ایجادکنید .
افراد دوست دارند محلی که در آن غذا میخورند محیطی دنج و آرام باشد. سروصدای زیاد می تواند آن ها را دچار تنش کند وباعث شود از غذایشان لذت کافی نبرند .در این راستا می توانید از موسیقی های بی کلام متناسب بافضای رستوران خود استفاده کنید .
طراحی یک تابلوی جذاب برای سردر رستورانتان نیز می تواند کمک کننده باشد .
از پوشش و لباس فرم کارکنانتان غافل نشوید واهمیت اراستگی و مرتب بودن رابرایشان شرح دهید. استفاده از لباس های هماهنگ برای کارکنان نیز می تواند نظم بیشتری به رستوران شما بدهد.
برای سرویس دهی به مشتری تعداد پرسنل مناسبی داشته باشید .کمبودنیروی انسانی و اتلاف وقت درحین سرویس دهی سرانجام منجربه کاهش سود می شود .
8) واکنش های منفی را تجربه بدانید :
به طور کلی در همه ی صنوف ، خصوصا رستوران داری و کافه داری ،افراد و مشتریان ناراضی چه به صورت حضوری و چه از طریق پیغام های مختلف از شبکه های اجتماعی پیدا می شوند . سعی کنیدتا حدامکان از این بازخورد های منفی و نارضایتی های آنان مطلع شوید و موارد منفی را اصلاح و یا حذف کنید . از کنار این افراد ناراضی به سادگی عبورنکنید و با ارائه غذای رایگان ، کوپن های تخفیف ،دسر یا نوشیدنی اشانتیون از مشتریان ناراضی دلجویی کنید.
یک مشتری ناراضی را فقط یک مشتری ناراضی تلقی نکنید! زیرا ممکن است همان فرد تبلیغ معکوس برایتان انجام دهد و بابدگویی ونظرات منفی از مراجعه افراد دیگر به رستورانتان جلوگیری کند.
9) بازاریابی با تخفیف های مناسبتی :
می توانید برای مناسبت های ویژه و زمان های خاصی از سال مانند اعیاد وجشن ها و یارویدادهای اجتماعی تخفیفات جذاب و یا جوایزی برای مشتریان تعیین کنید .
ویا در مناسبت هایی مثل روز دانشجو ، روز دانش آموز یا روز معلم و…… می توانید تخفیف هایی مختص این اقشار درنظربگیرید.
10) اجازه بدهید مردم بنویسند :
می توانید تابلویی با تکه کاغذهای کوچک رنگی و زیبا را برای جملات یا دل نوشته های مشتریان تدارک ببینید . یا درظرف و تابلوی مخصوص اجازه بدهید افرادی که به رستوران شما می آیند از مشاغل و خدمات شغلی خود بنویسند و برای خودشان تبلیغ انجام دهند . مطمئنا این یک ایده ی دلچسب برای بسیاری از افراد خواهد بود .
11) خلاقانه بازاریابی کنید :
اگر قبل از کلماتی که قصد تبلیغ آنهارا درصفحه وشبکه های اجتماعی دارید از هشتگ# استفاده کنید مخاطبینی که دنبال این نوع سرویس یا غذا هستند آسانتر و با احتمال بالاتری با صفحه و پست های شماروبرو خواهند شد.
به کارگیری ویدئو ها و پادکست ها وتیزرهای خلاقانه میتواند یک روش بازاریابی دیگر برای رستورانتان باشد.
همچنین سعی کنید روزانه پخش زنده ای از مراحل تهیه غذا توسط آشپز ها و پشت صحنه رستوران خود را در شبکه های مجازی به اشتراک بگذارید .
با نام برند و رستوران خود در رویدادهای اجتماعی و مراسم های خیریه حضورپیداکنید و نام رستوران خود را در ذهن ها پررنگ تر کنید .
12) ارتباط با مشتریان را قطع نکنید :
می توانید در مراجعات مشتریان ، شماره تماس آن ها را در صورت تمایل ثبت کنید و به وسیلهی دستگاه ذخیره شماره مشتری سیستم پیامکی راه اندازی کنید و بعدا از آن ها درباره ی نوع سرویس دهی ومیزان رضایت شان نظرخواهی کنید و یا آن هارا از تخفیفات ویژه ، اطلاعیه ها ، غذاهای جدیدی که به تازگی به منویتان اضافه کرده اید باخبرکنید و به این ترتیب ارتباط مداوم با مشتریانتان داشته باشید.
13) کیفیت :
به طور کلی ، خارج از همه ی حاشیه ها ، همه ی افرادی که به رستوران می روند عموما همگی یک هدف رادنبال می کنند : خوردن غذای باکیفیت .
مردم می خواهند بدانند که در قبال پول خود چیز ارزشمندی کسب می کنند .پس کیفیت را فدای هزینه های کم تر نکنید. مطمئن باشید اگر کیفیت غذاهایی که ارائه می دهید بالا باشد مردم حتما شما را انتخاب می کنند حتی اگر نواقصی در ظاهر رستوران یا موارد دیگر داشته باشید. پس وقت بگذارید و با تیم خود بنشینید و غذای خود و نحوه ارائه آن را به مشتری مرور کنید . و برای یک بشقاب زیبا باچیدمان جذاب بحث کنید و ایده بدهید .
14) خودتان به مشتری پیشنهاد بدهید :
بعد از اینکه مشتریان تان غذای اصلی شان را انتخاب کردند می توانید یک پیشنهاد جذاب مثل یک دسر یا نوشیدنی یا پیش غذای متفاوت را به آن ها بدهید . اسم بردن چند دسر متفاوت شاید مشتریان را ترغیب کند که سفارش بدهند که همواره باعث افزایش فروش رستوران شما خواهد شد .
می توانید هر روز در منوی خود ، غذای ویژه ی پیشنهاد سرآشپز را هم بگنجانید و از مردم دعوت کنید آن را هم امتحان کنند .
15) موقعیت مکانی مناسب :
قبل از راه اندازی رستوران خود ، درباره ی مناطق مختلفی که قصد راه اندازی رستوران در آن هارا دارید خوب مطالعه کنید و محل مورد نظر را از همه ی جنبه های پررفت و آمد بودن ومناسب بودن بررسی کنید . از آن جایی که محل قرار گیری رستوران ، نحوه دسترسی مشتریان ، رقیبان فعال درآن منطقه وپتانسیل اقتصادی محیط در افزایش فروش رستوران موثراست ، انتخاب محل مناسب برای تاسیس یک رستوران جزو اولویت های اصلی پروژه قلمداد می شود .
رقابت در کسب وکارهایی مثل رستوران ها و فست فود ها بسیار بالا وفشرده است و با این رقابت های بالا و گرایش های درحال تغییر می تواند دشوار باشد که نام رستوران خود را در خط مقدم ذهن مشتریان نگاه دارید .به خصوص اگر به تازگی اقدام به افتتاح رستوران کرده باشید . بنابراین برای موفقیت لازم است صبور باشید و امید است بااستفاده از تکنیک های بالا به زودی درمسیردرست موفقیت قراربگیرید و روز به روز شاهد افزایش فروش رستوران خود باشید .