ابتدا تصمیم داریم این مقاله را با یک تعریف ساده از تبلیغات آغاز کنیم .
وینستون فلتچر یکی از کتب خود را با جمله ای آغاز میکند که تعریف تبلیغات است ؛ او می گوید : «تبلیغات یکی از شیوه های ارتباط با مشتریان بالقوه و بالفعل در بازاریابی است .»
در ادوار گذشته تبلیغات ، تنها شیوه ارتباط با مشتری و ارسال پیام به او تلقی میشد اما هم اکنون اینطور نیست . با اینکه در عصر حاضر متدهای ارتباط با مشتری چیزی فراتر از دایره تبلیغات است اما هیچ گونه فعالیت یا اقدامی نمی تواند جایگزین آن شود .
پس متوجه میشویم انواع راه های ارتباط با مشتری اعم از: شیوه ی بسته بندی محصول ، تبلیغات بر روی وسایل نقلیه عمومی مثل اتوبوس ها و مترو ها ، میزان تخفیف ، تعداد و نحوه برگذاری حراج ها، ساک دستی های پارچه ای مختص برند ،کاتالوگ ها ، استفاده از بنرها و بیلبورد ها و حتی نوع پوشش فروشندگان همگی میتوانند نوعی تبلیغات محسوب شوند .
پس تبلیغات می تواند یک تکنیک تاثیرگذار و کارآمد برای ترویج کالا و خدماتمان باشد .
در جهان امروز قدرت تبلیغات به حدی مشخص و آشکار است که اغلب تاجران و بیزینس من هایی که به اهمیت این موضوع واقف اند ، بخش قابل توجهی از بودجه خود را به این عمل اختصاص می دهند . در بسیاری از مشاغل و موسسه ها ، بخش ویژه ای با عنوان (بازاریابی و تبلیغات ) راه اندازی شده است تابه کمک شیوه های تبلیغاتی ، محصولات و خدمات خود را به مخاطب معرفی و میزان فروششان را افزایش دهند . پس بدون یک تبلیغ مناسب ، هیچ تجارتی نمی تواند موفق باشد .
امروزه و در شرایط کنونی ، دنیای مجازی و ارتباطات مجازی قوی تر از برخورد ها ومعاشرت های فیزیکی شده است و طیف بسیار گسترده ای از افراد در آن فعالیت داشته و غالب افراد ،مدت زیادی از طول شبانه روز خود را در این فضا سپری می کنند . پس فضای مجازی و شبکه های اجتماعی بستر مناسبی برای تبلیغات است . اگر بتوانید شیوه های تبلیغاتی خود را در این بستر افزایش دهید و به طور مداوم بر تعداد مشتریان رضایتمندتان بی افزایید میتوانید رونق خوبی به کسب و کارتان بدهید . شما می توانیدبا تبلیغ در دنیای مجازی مشتریان جدیدی ازهمه ی موقعیت های جغرافیایی پیدا کنید و رابطه طولانی مدت با آن ها داشته باشید . پس یکی از فواید تبلیغات این است که محدودیت مکانی و جغرافیایی مشتریان را برای شما حذف میکند و دایره ی مشتریانتان گسترش می یابد همچنین می توانید با هزینه بسیار اندک نسبت به سایر روش های تبلیغاتی اینکار را انجام دهید. تبلیغات فقط به بازار های محلی محدود نمی شود وبه شرکت ها وبازار های جهانی نیز کمک می کند و میزان دسترسی افراد ، فقط به کشور یا شهر یا منطقه ای خاص محدود نمی شود .
اگر قصد درج آگهی در انواع نشریات مانند روزنامه ها ، مجله ها ، ماه نامه ها و…. را دارید ، دقت کنید قبل از درج آگهی در نشریات ابتدا ازمخاطبان آن نشریه ، تیراژ و نحوه توزیع آن اطلاعات کسب کنید تا مطمئن شوید نشریه مناسبی را انتخاب کرده اید و آگهی شما حتما به دست مخاطب مورد نظر می رسد .
تبلیغات با ارائه آگهی و اطلاعات در زمینه کالا ها و خدمات ، به فرآیند انتخاب و تصمیم گیری مشتری کمک می کند . و حتی تبلیغاتی که بر پایه ی هوشمندی و دقت بالا باشد می تواند تفاوت ها و مزایای محصولات و خدمات را به رخ بکشد .
پس مشتریان و مخاطب ها ، می توانند نسبت به هزینه ای که قصد دارند صرف کنند و باتوجه به اهدافشان و نیاز هایشان نسبت به خرید اقدام کنند . لازم به ذکر است که هرگز نباید آگهی ها و تبلیغات شما غیر واقعی و غلو شده باشند زیرا در این صورت به یک ضد ارزش برای برندتان تبدیل می شوند و نتیجه معکوس خواهند داشت . پس آنچه را در پیام و تبلیغاتتان به مخاطب ارائه می دهید باید در عمل نیز بتوانید آن را به اثبات برسانید ؛ به عبارت دیگر هرگز وعده ای ندهید که نتوانید عمل کنید .
به طور کلی سه هدف اصلی و پایه برای تبلیغات تعریف می شود :
– افزایش انگیزه و ایجاد قصد خرید افراد و ایجاد زمینه ای برای آشنایی با برند و محصول و خدمات مربوط به شما .
– یادآوری مداوم و پیوسته برند در اذهان و تثبیت کردن جایگاه محصول یا خدماتتان .
– ایجاد اگاهی و دادن اطلاعات از برند و در اختیار گذاشتن اطلاعات لازم در رابطه با آن برند و یا خدمات و محصول .
پس در دنیای امروز ، تبلیغات نقش اعظمی در رشد اقتصادی جوامع ایفا می کند و تبلیغات علاوه بر اینکه خود صنعتی پویا است ، بر میزان فروش و رشد بنگاه های اقتصادی و به طبع آگاهی و خرید بازار هدف از محصولات و خدمات تاثیر می گذارد .
قبل از هر اقدام و فعالیتی در زمینه ایجاد آگهی باید به چند پرسش اساسی ، پاسخ مناسب ارائه دهید :
1)مخاطبان و مشتریان شما بیشتر مربوط به چه قشری است ؟
لازم است که دقت کنید که محصول شما یک محصول برای استفاده عموم است یا به عده و قشر خاصی محدود می شود ؟ اگر محصول یا خدمات شما فقط به یک قشرخاص تعلق داردباید آگهی تان را با ویژگی ها وخصوصیات مربوط به آن قشر تدارک ببینید .
2) اهداف مشتریان از تهیه محصول و خدمات مورد نظر چیست ؟
و آن ها چه اهدافی را دنبال می کنند و شما باید چه پیامی به آن ها انتقال دهید؟
برای اینکه تبلیغات و آگهی های شما موفق و مثمر ثمر واقع شود لازم است که تبلیغاتتان با آنچه که از ذهن کاربران و مخاطبانتان میگذرد ،متناسب باشد ؛ یعنی تبلیغات شما با اهداف مخاطبان مطابقت داشته باشد .
3)از طریق چه شیوه و یا کدام رسانه ای با مخاطب ارتباط بگیرید ؟
انتخاب متد تبلیغاتی درست از بین روش های تبلیغاتی بسیار حائز اهمیت است . می دانیم که رسانه هایی هستند که مخاطبان زیادی دارند مثل روزنامه ، مجله ، تلویزیون و….. . اینکه تشخیص بدهید کدام شیوه به موفقیت شما می انجامد گام مهمی است .
4) زمان مناسب ارتباط با مخاطب چه زمانی است ؟
اینکه زمان مناسبی را برای ارائه تبلیغات و آگهی هایتان انتخاب کنید بسیار تاثیر گذار است . برای خدمات و محصولات مختلف ، موقعیت های زمانی مختلفی کارساز است .
تبلیغات ، باهر شیوه ای و هر نوعی سودمند است ؛ اما برخی شیوه ها نسبت به بعضی دیگر تاثیر بیشتری دارند به طور کلی تبلیغات و آگهی های چاپی تاثیر کمتری نسبت به تبلیغات رسانه ای و تلویزیونی دارند و همچنین تبلیغات در فضای مجازی نیز تاثیر بیشتری نسبت به تبلیغات تلویزیونی دارند .
پس بهتر است که انواع تبلیغات باتوجه به نوع کسب و کار شما مشخص شود تا نتیجه مثبت تری حاصل شود . ممکن است برای برخی از کسب و کار ها تبلیغات در ابعاد کوچکتری صورت گیرد و هزینه های آن در زمینه ها و شاخه های دیگری از فروش صرف شود .
می دانیم که تبلیغات برای هر کسب و کاری با دیگر کسب و کار متفاوت است . به طور مثال برای بعضی برندهای کوچک ، تبلیغات ممکن است تبلیغات در ابعاد های بسیار کوچک و یا تبلیغات فصلی و در مقطع های زمانی مختلف و یا تبلیغ در قسمت های کوچکی از بخش های طبقه بندی شده در روزنامه های محلی باشد .
به طور کلی بهتر است که قبل از پیاده سازی ایده های تبلیغاتی تان ، ابتدا مدتی درباره آن ها تحقیقات جامعی انجام دهید؛برای این کار باید عوامل متفاوتی را در تجارت خود بشناسید . و اهداف ونیاز های مخاطبان و مشتریانتان رابه خوبی بررسی کرده و تبلیغات را در راستای آنها تهیه کنید .
تی میتوانید تبلیغات سایر برندهای مرتبطت با کسب و کارتان را ببینید و نقاط قوت و ضعف آن ها را بیابید و درباره ی میزان بازخورد مخاطب نسبت به هریک تحقیق کرده و به عنوان تجربه سرلوحه کار خود قرار دهید .شما برای به دست آوردن سرمایه خود تلاش کرده اید پس نباید آن را با انتخاب های نادرست و بیهوده هدر دهید .
و شایان ذکر است که جدای از همه ی مسائل ، ظهور انواع رسانه های جدید و پیشرفته اعم از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی و شکل گیری دید استراتژیک به حوزه ی تبلیغات و بازاریابی و برند سازی ، سبب شده که ارتباط با مخاطبان و مشتری ها فقط به صورت یک سویه نباشد وبه فرآیند پیچیده و زنده وتعاملی از طریق کانال های ارتباطی متعدد تبدیل شود .
در این عصر ، تبلیغات یکی از شیوه های بالابردن آگاهی افراد جامعه و اجتماع نیز محسوب می شود و صاحبان کسب و کار ها میتوانند در زمینه های مختلفی مثل ، اعتیاد و عوارض دخانیت ، حفظ سلامتی ، کودکان کار، حمایت از حیوانات و پاسداری از محیط زیست اطلاع رسانی کرده و به نوعی به شیوه ی غیر مستقیم برای برند مورد نظر تبلیغ کنند.
یکی از دلایلی که مردم به یک محصول یا کالا جذب میشوند تبلیغات است . مثلا مشاهده شده است که طی تبلیغات منتشرشده در یک روزنامه و یا تبلیغات نشان داده شده در تلویزیون مردم فورا جذب شده اند باوجود اینکه آن ها به این محصول نیازی ندارند ؛ این تهنا به علت طراحی زیبای آن ، قدرت ارتباطی و اجرای شگفت انگیز آن است بنابراین طراحی یک تبلیغ مناسب یکی از اساسی ترین راه های افزایش مشتری است .
تبلیغاتی که باید رنگی باشند باید به دقت طراحی شوند و ثبات وتناسب را حفظ کنند . استفاده بیش از اندازه از رنگ ها ویا روشنایی اضافی حواس مخاطب را پرت می کند .
پس تبلیغات با استراتژی های بازاریابی گونان در جهت جلب نظر مخاطبان بسیار کار آمد است . همچنین تبلیغات با برقراری ارتباط ، نام تجاری برند شما را با فرم های مختلف برای مخاطب معرفی می کند . درواقع تبلیغات صدای واحد کسب و کار شما است که شما آن ها را برای مخاطب و مشتری ارسال می کنید تا موجودیت برندتان رابشناسند ؛ به عبارت دیگر یعنی دیده شدن .
تبلیغات فقط برای صاحبان کسب و کار ها سودمند نیست بلکه برای مشتری نیز فوایدی دارد زیرا باعث می شود مشتری با محصولات مختلف و قابلیت هایشان آشنا شود و اعتمادکند و پس از آگاهی دست به انتخاب بزند . و از این رو گزینه های جایگزین زیادی برای مشتری در یک محصول وجود دارد.
به یاد داشته باشید که مردم ومخاطبان از اینکه چه کالا یا خدماتی ارائه می دهید اطلاعی ندارند ونخواهند داشت ، مگر اینکه در مورد آن تبلیغات انجام دهید ؛ به همین سبب صاحبان کسب و کار ها برای شناساندن محصول و کالای خود به مردم باید سروصدا هایی ایجاد کنند و تبلیغات دقیقا همین کار را انجام میدهد .
اگر تبلیغاتی در کار نباشد برندشما و نام کسب و کار شما هیچ گاه در بین مردم جایگاه ثابتی پیدا نمی کند. هدف های از قبل تعیین شده برای آگاهی بخشی نسبت به نام تجاری و محصولات و خدمات شما در بین مشتریان ، سبب افزایش مشتریان و درآمد درحال رشد است .
با تبلیغات و آگهی ها ،مخاطبان و مشتریان از محصولات و خدمات جدید یا حداقل از موجودیت خدمات و محصولات شما آگاه می شوند پس به طور کلی این کار برای نبض حیات کسب و کار شما می باشد . این سبب می شود عرضه بیشتری بر روی کالا ها و محصولات جدید داشته باشید تا نظر یک بخش جدید از بازار را جلب کنید .
وبه طور کلی آگاهی و اطلاعات مردم و افراد نسبت به ورود یک کالا یا محصول به بازار فروش افزایش می یابد . دقت کنید که آن دسته از تبلیغاتی که در بزرگ راه ها و یا اطراف فروشگاه ها و در تلویزیون های شهری قرار میگیرند به دفعات بیشتر در معرض دید همگان قرار دارند .
در ارائه تبلیغات و آگهی ها باید دقت کافی داشته باشید که عنوان یک تبلیغ باید به گونه ای نوشته شود که خواننده وادار به خواندن ادامه آن شود و درباره اش فکر کند ؛
هر جمله و هر سطر از متن تبلیغات باید طوری باشد که خواننده ترغیب شود که مطالب بعدی را نیز بخواند .
در انتهای آگهی تبلیغاتی تان حتما ، مخاطب را با شیوه ای ترغیب به انجام عملی کنید تا در نهایت منجر به فروش شود .البته هرگز سعی نکنید که مشتری را سریعا ، وادار به خرید کنید .
این را بدانید که شما باید تبلیغ کنید زیرا رقبای شما تبلیغ می کنند!
همچنین قدرت تبلیغات بر روحیه مثبت تیم فروش تان نیز بی تاثیر نخواهد بود و همچنین سبب ایجاد تصویر مثبت از برند و کسب و کار شما در ذهن مخاطبان می شود .
زود از تبلیغ کردن دلسرد و ناامید نشوید و بدانید که تاثیر تبلیغات در دراز مدت مشخص می شود ؛ پس اگر که میخواهید چرخه کسب و کارتان همیشه بچرخد ، باید تبلیغ کنید .
فراموش نکنیم که در جهان امروز که همه ی تجار و صاحبان کسب و کارها در حال رقابت باهم هستند ،اگر تبلیغات هوشمندانه و بابرنامه ریزی و هدفمند اجرا نشود ، نه تنها تاثیری نخواهد داشت بلکه سبب هدر شدن بودجه و اغفال مخاطب و بازار هدف و پراکنده شدن مشتریان بالفعل برند خواهد شد .
پس باتوجه به مطالب ذکر شده و اهداف تبلیغات ، یک تبلیغ مناسب برای افزایش فروش در کسب وکارها و افزایش آگاهی از برند برای نشان دادن برتری به رقبا بسیار لازم می باشد و در روند بهبود کسب و کار ها قطعا سودمند خواهد بود .
یکی از بهترین امکانات قابل استفاده , استفاده از دستگاه ذخیره شماره موبایل مشتری و دستگاه های باشگاه مشتریان است که ارتباط با مشتریان را ساده تر و تبلیغات را هدفمندتر میکند