ریفرال مارکتینگ یا همان بازاریابی ارجاعی امروزه در علم بازاریابی و فروش از ارکان مهم افزایش مشتریان در نتیجه افزایش فروش است .
در این مقاله قصد داریم تعریف ریفرال مارکتینگ , روش اجرای آن و تاثیر آن در فروش را بررسی نماییم .
ریفرال مارکتینگ چیست ؟
ریفرال به شکل ساده یعنی مشتریان شما برایتان مشتری ایجاد کنند و برای جذب مشتری نیازی به تبلیغات زیاد نباشد . از دلایل استفاده گستردهی آن میتوان به افزایش فروش بالا , تعامل عالی با مشتریان و عدم نیاز به هزینهی زیاد اشاره نمود .
همانطور که میدانید امروزه در دنیایی از تبلیغات قرار گرفتهایم . از تلوزیون گرفته تا فضای مجازی دائما در حال مشاهدهی تصاویر و ویدئوهای تبلیغاتی هستیم که انتخاب یک تبلیغ و واکنش به آن طبق آمار به دست آمده تقریبا 1 به 200 است . حال به چه شکل میتوان اثر گذاری این تبلیغات را افزایش داد .
به نظرشما اگر تبلیغ به صورت معرفی یا پیشنهاد از سمت یکی از دوستانتان باشد چقدر توجه به آن افزایش مییابد ؟ مشخص است صدها برابر اما چرا ؟
اعتماد در تبلیغات از مهمترین نکات توجه و واکنش به آن است و اگر با بیان یک دوست یا آشنا همراه باشد تقریبا فرد موردنظر با اعتماد 100 درصدی آن را پذیرفته و استفاده میکند . پس متوجه شدیم با این کار میتوان بازدهی تبلیغات را تا حد چشمگیری افزایش داد .
از موارد مهم دیگر در ریفرال هدفگیری مناسب در آن است . به طور مثال شما برای کسب و کار خود که در شهر تهران فعالیت دارد در اینستاگرام تبلیغات انجام میدهید به طور قطعی درصد زیادی از جذب شدگان مربوط به سایر استان های ایران بوده و کاربردی برای شما ندارند یا مثلا جامعه هدف شما از تبلیغات زنان خانهدار است اما بسیاری از افرادی که این تبلیغ را دریافت میکنند اصلا داخل این جامعه هدف نیستند .
هدفگیری در ریفرال به طور کامل و دقیق انجام میشود چون اگر فردی یک کسب و کار را به دوستش معرفی میکند مطمئنان نیاز را در شخص معرفی شده احساس میکند و بیش 95 درصد از جذب شدگان پتانسیل تبدیل به مشتری را دارند و به همین واسطه درصد بازدهی در ریفرال حداقل 3 برابر بیشتر از سایر تبلیغ ها است .
نمونه هایی از ریفرال های موفق :
حال به تعریف و نحوهی عملکرد آن آشنا شده ایم که در لغت یعنی معرفی مشتری جدید توسط مشتریان سابق . حال قصد داریم به بررسی چند نمونه از ریفرال های موفق بپردازیم :
1) اسنپ :
بزرگترین و بهترین ریفرال انجام شده در ایران مطمئنان مختص به اسنپ میباشد . قابلیت معرفی به دوستان در اسنپ یکی از بزرگترین راه های پیشرفت این شرکت بزرگ است . اگر به یاد داشته باشید اسنپ به شما پیشنهاد میدهد که با معرفی اسنپ به دوستان و انجام سفر توسط آن شخص شما و فرد معرفی شده میزانی شارژ یا یک سفر رایگان دریافت میکند که یک نمونه عالی از انجام ریفرال با دقت کامل است و با این کار هر روز به مشتریان اسنپ اضافه میشود .
2) دیجیکالا :
جملهی “دوستان خود را به خرید از دیجی کالا دعوت کنید و ۵۰ امتیاز بگیرید” از دیجیکالا و نتیجهی تیم بازاریابی آن هاست که به طور خاص به ریفرال یا همان بازاریابی ارجاعی اشاره میکند .
نکات اجرای ریفرال :
کسب و کار خود را به بهترین تبدیل کنید :
اولین و شاید مهمترین دلیل معرفی و تبلیغ برنامه ریزی نشده از جانب شما به علت کیفیت بالا و رضایت کامل مشتریان از شماست که بدون هیچ هزینه و برنامه ریزی توسط مشتریان به شکل خودکار انجام میشود که تنها نکتهی آن بالا بردن کیفیت خدمات و ایجاد رابطه مناسب با مشتریان است .
تا حدامکان از دستگاه های باشگاه مشتریان برای جلب رضایت مشتریان خود و ارائه خدمات اختصاصی به مشتریان دائمی خود استفاده نمایید .
تشویق معرفها :
در نمونهی اسنپ دلیل معرفی میتواند کیفیت آن باشد اما مهمتر از آن جایزهی آن یا همان سفر رایگان است . با قرار دادن مواردی مثل جایزه , تخفیف , هدیه و … مشتریان را به انجام این فرایند تشویق کنید که میتواند در کسب و کار شما تحول بزرگی ایجاد کند .
خلاقیت :
خلاقیت در این فرایند و استفاده از آن در ریفرال میتواند اثر گذاری آن را بسیار متفاوت کند و شما باید با توجه به کسب و کار خود روش مناسبی برای اجرای , هدیه و در نهایت نتیجه آن تعریف کنید .
به هزینهها و آمار دقت کنید :
همیشه هزینههای انجام شده در تبلیغات و نتایج آن را یادداشت کنید و با استفاده از تحلیل آنها تاثیر گذارترین روش را برای کسب و کار خود پیدا کنید تا بتوانید با هزینهی حداقلی مشتریان جدید دریافت کرده و محصولات و خدمات خود را به فروش برسانید .
روش اجرا ریفرال مارکتینگ :
روش اجرای ریفرال از مهمترین نکات اجرای آن است به شکلی که با کمترین جلب توجه بیشترین مشتری مورد نظر را دریافت کنید . در اجرای آن باید نوع کسب و کار خود را مشخص کنید .
1) کسب و کار شما دارای امکاناتی مثل وبسایت و اپلیکیشن اختصاصی است :
درصد کمی از کسب و کار ها دارای وبسایت و اپلیکیشن اختصاصی برای خود هستند و همچنین از حضور تمامی مشتریان خود در آن اطمینان دارند که در این حالت پیاده سازی ریفرال در آن ابزار باید توسط یک برنامه نویس انجام شده و با دعوت مشتریان توسط راه های ارتباطی مانند پیامک, ایمیل و … مشتری جدید ایجاد نمایند .
2) کسب و کارهای حضوری :
در کسب و کارهای حضوری اغلب امکانات این چنینی مانند وبسایت و … وجود نداشته و حتی درصورت وجود نیز نمیتوان از حضور و فعالیت تمامی مشتریان در آن ابزار اطمینان حاصل نمود .
یکی از بهترین روش های پیاده سازی ریفرال , استفاده از دستگاه های ذخیره شماره مشتری است که دستگاه امین یکی از نمونههای بارز آن میباشد .
در سامانهی این دستگاه قابلیتی به نام ریفرال قابل فعالسازی به طور رایگان است که فرایند جذب مشتری را بسیار تسریع میبخشد .
این قابلیت به این شکل عمل میکند که پس از تنظیم نمودن اطلاعاتی مانند نام فروشگاه , آدرس فروشگاه و همچنین تخفیف درنظرگرفته شده برای معرفی کننده و فرد معرفی شده , پس از وارد نمودن شماره مشتری در داخل دستگاه پیامکی مانند نمونهی پایین برای شخص ارسال شده و او را تشویق به دعوت از دوستانش میکند :
در صورت تمایل به استفادهی فرد از این امکان پس از لمس لینک با صفحهی زیر مواجه شده و اطلاعات خود و دوستش را وارد مینماید :
پس از تکمیل اطلاعات , پیامکی مانند نمونهی زیر برای شخص معرفی شده ارسال میشود و با تشویق به مراجعه با استفاده از تخفیف , مشتری جدید برای آن کسب و کار ایجاد میشود .
و در نتیجه پس از مراجعهی فرد موردنظر به فروشگاه شما و وارد نمودن شمارهی خود در داخل دستگاه تخفیف تعیین شده برای معرفی کننده فعال شده و پیامک آن برایش ارسال میشود :
بنابراین با استفاده از این دستگاه ریفرال مارکتینگ و فرایند اجرای آن به ساده و موثرترین شکل ممکن انجام شده و افزایش مشتریان به شکل گستردهای زیاد میشود .
برای اطلاعات بیشتر از قابلیت های این دستگاه و ایجاد باشگاه مشتریان خود به صفحه دستگاه ذخیره شماره مشتری امین مراجعه فرمایید .
با ریفرال مارکتینگ فروش خود را به صورت چشمگیری افزایش دهید .
موفق باشید ..
رهنما
عالیییییییی بود
ممنونم