کسب وکار پوشاک یک صنعت گسترده است . این تجارت یک بازار بزرگ است و سود حاصل از آن ، این دلیل را که چرا افراد پا به این عرصه می­گذارند را روشن تر می­کند.
درست است که کسب و کار پوشاک نه تنها در ایران بلکه در سراسر جهان ، تجارتی پرسود محسوب می­شود ولی نباید از این نکته غافل شد که رقابت در تجارت لباس و پوشاک به شدت تنگاتنگ و شدید است ، به همین علت تجار علاوه بر اینکه باید صنعت خود را با قواعد درست و اصولی پیش ببرند بلکه باید از همان ابتدای کار با داشتن ایده های خلاقانه وارد این صنعت شوند .
یک فروش مناسب و موفق درانتها سبب جلب نظر مشتری می­شود و او را تبدیل به یک مشتری وفادار جهت تکرار خرید می­کند. یکی از راه های افزایش فروش البسه این است که شمابه عنوان صاحب کسب و کار ، دانش و اطلاعات خود را در زمینه کاری موردنظر بالا ببرید و اطلاعات صحیح و کاربردی از نوع اجناس و البسه ای که قصد فروش آن هارا دارید داشته باشید .یک فروشنده­ی موفق کسی است که حتی درباره­ی جزئیاتی مثل الیاف و نحوه­ی شستشوی لباس آگاهی های لازم را به دست آورد.
حال در ادامه بهترین و کارآمدترین راه های جذب مشتری که باعث افزایش فروش و سود می­شود بیان می­کنیم:
جادوی اینترنت:
اگر شما نیز جزو بوتیک دارانی هستید که فقط از طریق خرید و فروش سنتی کسب درآمد می­کنید بهتراست کمی دراین باره تجدید نظر بکنید و فروش و تبلیغات اینترنتی را نیز دنبال کنید . تبلیغات اینترنتی اگر اصولی وبا برنامه ریزی باشد ، قطعا جذب مشتری به بوتیک شمارا 20 تا60  درصد افزایش می­دهد ؛ در به کارگیری این متد می­توانید هم از شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام ، تلگرام و…. بهره ببرید و هم می­توانید سایت اختصاصی خودتان را راه اندازی کنید و قابلیت سفارش وخرید اینترنتی برای نقاط وشهرهای مختلف را ­برای خودتان ایجاد کنید و از رقیبانتان جلو بزنید.
البته هنر عکاسی و تهیه­ی عکس ها و ویدیوهای با کیفیت نیز بی تاثیر نیست .همواره در صفحه مربوط به کسب و کارتان فعال باشید و زیر هر عکس یا ویدیو، قیمت و جنس و سایز و رنگ بندی و سایر مشخصات را نیز قید کنید تا مشتری ها سردرگم نشوند.

دکوراسیون جذاب برای بوتیک:
تزئینات موفق فروشگاه هنگام ورود مشتریان بالقوه شما در همان لحظات ابتدای ورود افراد و نخستین بازدید کار خودش را کرده است. چینش و دکوراسیون بخش ورودی فروشگاه و ویترین بوتیک خود را با وسواس انتخاب کنید تا در نگاه اول برای مشتری جذاب باشد و او را وادار کند که داخل شود. بهتر است بدانید خیلی از افراد با گفتن جمله­ی( از همین ویترین مشخصه چیز به دردبخوری نداره) از کنار مغازه ها عبور می­کنند. در دکوراسیون داخلی رنگ های به کار رفته در دیوار ها ، کفپوش ها، مبلمان و…. نیز باید بایکدیگر تناسب داشته باشند .
علاوه بر دکور و چینش ویترین مناسب، روشنایی و نورپردازی نیز بر ظاهر فروشگاه شما موثراست . عمومی ترین نکته برای این مورد توزیع نور با کمک گرفتن از آینه ها است. آینه ها با انعکاس نور و تاباندن نور در تعداد های بالا ، سبب روشن تر شدن فضای فروشگاه و بهتر نشان دادن آن به مشتری می­شود .همچنین استفاده از آینه های مخصوص پرو باعث می­شود مشتریان تمایل بیشتری به ماندن در فروشگاه داشته باشند و این شانس فروش شما را بالا می­برد.

اصول رفتار درست با مشتری:
سعی کنید دراسرع وقت و یا حداقل زمان ممکن به خواسته ها­ی مشتری پاسخ بدهید و زیاد منتظرشان نگذارید .
حتی اگر روز پرمشغله ای داشته اید بازهم سعی کنید تااخرین لحظه ای که در بوتیکتان حضوردارید با همان انرژی و حوصله­­ی ساعات اول کاری با مردم برخورد کنید و عبوس و بداخم نباشید. از دید مشتری به موضوع نگاه کنید و سعی کنید خود را جای او و موقعیت او بگذارید تا بهتربتوانید با او ارتباط بگیرید .

در یک شاخه فعالیت کنید:
دنیای اکنون دنیای تخصص محوری است .این تخصصی بودن را باید در مشاغل نیز رعایت کرد؛ به این صورت که تمرکزتان فقط برروی یکی از شاخه های پوشاک بگذارید.به طور مثال اگر شاخه فعالیت شما لباس بچه گانه است دیگر لباس بزرگسالان را عرضه نکنید. یا اگر لباس مجلسی می فروشید دیگر به سمت لباس ورزشی یا اسپورت نروید .

فراهم کردن ملزومات راحتی مشتریان:
خرید البسه با خرید سایر لوازم تفاوت هایی دارد و وقت بیشتری را می­طلبد .معمولا افراد برای خرید لباس تایم بیشتری صرف می­کنند و ممکن است ساعت ها پیاده روی کنند؛ به همین علت فراهم کردن مکانی برای نشستن مشتریان مهم است .می­توانید برای این بخش از مبلمان و صندلی های شیک و راحت استفاده کنید.
همچنین تعداد اتاق های پرو خود را بالا ببرید تا فروش اجناس سریع تر و راحت تر اتفاق بی افتد .گاهی اوقات ممکن است افراد با دیدن صف طولانی افرادی که منتظر پرو هستند از خرید کردن منصرف شوند.
در فصل تابستان تهویه مناسب برای بوتیک تان داشته باشید و به دمای محیط توجه کنیدتا افرادی که به مغازه شما مراجعه می­کنند از شدت گرما دچار کلافگی نشوند.

احترام به خواسته­ی مشتری:
همواره سعی کنید به خواسته­ی مشتری تان احترام بگذارید حتی اگر انتخابش این باشد که از شما خرید نکند؛ گاهی اوقات پافشاری بیش از حد مغازه دار بر خرید یک کالا باعث می­شود نتیجه معکوس حاصل شود و بدتر مشتری را از خرید منصرف کند. به سوال هایی که برای مشتری ایجادشده با حوصله و لبخند پاسخ  دهید وبرایش وقت صرف کنید و سعی کنید به طریقی او را متقاعد سازید که در صورت خرید از فروشگاه یا مغازه­ی شما چه منافعی نصیبشان می­شود اما اصرار بیش از حد هرگز!
به یاد داشته باشید رضایت مشتری، شرط اولیه­ی تمام موفقیت های بعدی شما است. اگر مشتری از خریدش رضایت کافی را داشته باشد به 2 روش باعث افزایش درآمد و سود شما می­شود:
1)دوباره نزد شمابازمیگردد و برای خریدهای بعدی به شما مراجعه می­کند.
2)برای شما تبلیغات غیر مستقیم می­کنند و مشتریان جدیدی به شما اضافه می­شوند که توسط مشتریان راضی به کالا تمایل پیدا کرده اند.

تخفیف دادن را فراموش نکنید:
قیمت کالا هارا جوری تنظیم کنید که جایی برای تخفیف دادن باقی بگذارید زیرا تخفیف دادن یکی از انتظاراتی است که مشتریان همیشه از فروشنده ها دارند و قیمت های مقطوع چندان برایشان خوشایند نیست. اگر مشتری درخواست تخفیف های نامعقول داشته باشد شما در هر شرایطی همان مقداری را که مجاز می­دانید تخفیف دهید و در عین اینکه موضع خود را حفظ کرده اید گشاده رو باشید و بداخلاقی نکنید.

تخفیف پوشاک

تکنیک هارا به کاربگیرید:
بسیاری از سایت های خرید پس از اولین دیدن کردن افراد ازسایت، در دفعات بعدی کالا هایی را به آنها پیشنهاد می­دهند که با خرید ها و مشاهدات قبلی شان مشابهت بیشتری دارند؛ شما نیز می­توانید از این روش استفاده کنید؛ مثلا دقت کنید که مشتری تان بیشترتمایل به لباس اسپرت دارد یا رسمی و برای دفعات بعدی که به شما مراجعه می­کند مطابق با سلیقه اش به او پیشنهاد لباس دهید؛ البته این برای مشتریان وفادار بهترجواب می­دهد حتی می­توانید برخی نکات مربوط به سلایق مشتریان وفادارتان را یادداشت کنید.
یک تکنیک دیگر استفاده از روش خرید مکمل است. به طور مثال فردی برای خرید یک پیراهن به شما مراجعه می­کند و لباس مدنظرش را انتخاب می­کند ؛ شما نیز می­توانید در کنار پیراهن انتخاب شده شلوار ، کفش یا سایرالبسه ای که قابلیت ست شدن با آن کالا را دارند به مشتری پیشنهاد کنید .در این صورت با یک تیر دو نشان می­زنید و به جای فروش فقط یک لباس ، موفق به فروش بیشتر می­شوید.

به مشتری انگیزه بدهید:
می­توانید برگه های مربوط به مشتریان وفادار را ایجاد کنید و تعداد دفعات خرید را درآن یادداشت کنید و مثلا تعیین کنید که با nبار خریدکردن از شما، یک کالای رایگان به انتخاب خودتان به افراد هدیه می­دهید.
یا در برگه ای که به مشتری می­دهید یادآوری کنید که در صورت خرید 10 عدد شلوار در طی سال 2 عدد هدیه می­گیرد.
یا بگویید که در صورت خرید بالای 2میلیون تومان در یک ماه 100 هزارتومان تخفیف ویژه به آن ها تعلق می­گیرد. حتی می­توانید بگویید اگر دوستتان هم بااین برگه به اینجا مراجعه کند تخفیف مورد نظر به او هم داده می­شود.
از آف ها و حراج های آخر فصل نیز غافل نشوید و سعی کنید در این باره در پیج مربوط به بوتیکتان حتما اطلاع رسانی کنید.
هنگام خرید، اطلاعات وشماره تماس مشتری را بگیرید و به مناسبت های مختلف برایشان پیامک بفرستید و آن هارا درجریان تخفیفات  مناسبت های مختلف و موجودی های جدیدتان قرار دهید .

عمده خرید کنید:
اگرمیخواهید به سود خوبی در فروش دست یابید باید پوشاک را عمده بخرید زیرا درخریدهای تکی سود شما خیلی کم تر خواهد بود. البته نیاز نیست در خرید عمده زیاده روی کنید و یک جا از هر لباس چند جین بخرید بلکه باید متناسب با سرمایه و فضای  خود اجناس را خریداری کنید.

متفاوت تراز رقیبان عمل کنید:
صنعت مد و پوشاک بسیار وسیع تر از ان است که فکر می­کنید و همیشه افراد با سلایق خاص پیدا می­شوند .بهتراست بدانید که به تعداد افراد روی زمین ،سلایق متفاوت وجود دارد پس تنوع در کارها فراموش نکنید و همه­ی سلایق را درنظر بگیرید و فقط با سلیقه­ی شخصی خود و یا فقط با مد پیش نروید .
به دنبال محصولات خاصی بگردید که در جاهای دیگر پیدا نمی­شوند. این محصولات خاص باعث می­شوند که فروشگاه و بوتیک شما در نظر مشتری ها بیشتر و بهتر دیده شود.

اجناس با کیفیت داشته باشید:
امکان دارد که اجناس بی کیفیت ، با قیمت کمتری هم عرضه شوند و به همین علت شاید ابتدا مشتریان زیادی را به سمت خود بکشانند ولی این موقتی است و اگر افراد رضایت کافی را از محصول شما نداشته باشند دیگر به شما مراجعه نخواهند کرد. اما در صورتی که محصولات و اجناس با کیفیت عرضه کنید، حتی اگر قیمتش از بقیه بیشترباشد اما چون متناسب با کیفیت شان است باعث می­شود که هر مشتری که یک بار از شماخرید کند برای دفعات بعدی نیز به شما مراجعه کند.

امکان تعویض و پس گرفتن داشته باشید:
اینکه مشتری بداند در صورت عدم رضایت قادر است لباس را تعویض کند ، ناخودآگاه احساس خوبی نسبت به خرید کردن از شما پیدا می­کند و حس اطمینان بیشتری خواهد داشت .
زمانی که به مشتری می­گویید که امکان تعویض یا پس گرفتن اجناس را ندارید او احساس می­کند شما حتی خودتان از جنستان مطمئن نیستید و این باعث می­شود آن ها از خریداز شما اجتناب کنند.
این امکان را ایجاد کنید ولی برای این امتیازی که در نظر می­گیرید تایم مشخصی تعیین کنید .

مشتری را گیج نکنید:
بعضی رفتار ها از جانب فروشنده نه تنها کمکی به فروش نمی­کنند بلکه خریدار را گیج تر و کلافه تر می­کنند .مثلا همیشه دادن گزینه های بیشتر به مشتری جالب نیست. وقتی مشتری کالایی را انتخاب کرده و قصد خرید دارد دیگر نیاز نیست که شما رنگبندی های دیگر آن کالا را به او نشان دهید . پس وقتی دیدید مشتری از جنس یا رنگ یک کالا خوشش آمده، اجازه دهید همان را از شما بخرد و هیچ توصیه ای به او نکنید.
همچنین هیچ لزومی ندارد شما تمام اطلاعات مربوط به جنس و …. کالا را برای خریدار تشریح کنید و توضیحات اضافه بدهید؛ گاهی دادن این اطلاعات اضافی باعث می­شود خریدار دچار شک و تردید شده و از خرید منصرف شود .پس فقط به سوالاتی که از شما می­پرسد پاسخ دهید.

کارت ویزیت اختصاصی:
کارت ویزیت کوچک و زیبایی داشته باشید و آن را به مشتریانتان بدهید و بخواهید به کانال و یا صفحه شما بپیوندند و شما را به دوستانشان معرفی کنند ؛ اینکار باعث می­شود ارتباط او با شما همچنان حفظ شود و امکان مراجعات بعدی بالا می­رود .

به این منظور میتوانید از امکان کارت ویزیت پیامکی یا همان پیام خوش آمدگویی دستگاه های ذخیره شماره موبایل استفاده کنید .

اگر به اندازه کافی محصولاتتان با خواسته های مشتری مطابقت نداشته باشد،تقریبا می­توان گفت که در وضعیت نگران کننده ای قرار دارید و احتمالا رقبایتان بازار را در تصرف خود درمی­آورند. و بدترین کار این است که بدون شناخت کافی از هدف فروش و اداره­­ی یک کسب و کار، فرآیند فروشتان را پیش بگیرید.
برای داشتن خلاقیت در فروش پوشاک و لباس نیاز نیست که کارخاصی انجام دهید فقط کافی است کارهای کوچکی را که مطمئن هستید به افزایش فروش شما منجر میشود انجام دهید.

برای رای دادن کلیک کنید
[تعداد رای دهندگان: 1 میانگین کل : 4]


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *