متن پیامک تبلیغاتی

در این مقاله قصد داریم مهارت نوشتن یک متن تبلیغاتی برای جذب مشتری را به طور کامل به شما بیاموزیم . همچنین چند نمونه از جملات زیبا برای مشتری به شما معرفی شده است .

به زبان ساده تبلیغات یعنی ایجاد پیامی که فرد یا عده ای را برای انجام کاری متقاعد کرده و ایجاد انگیزه کند و درعین حال  بسیار موثر ، به یاد ماندنی ، و جذاب باشد و به طور کلی ایجاد ارتباط درست با مخاطب و استفاده درست از کلمات در راستای ترغیب آن ها برای استفاده از خدمات را تبلیغات گوییم .

طبیعتا همه ی ما تاکنون  با تبلیغات گوناگونی مواجه شده ایم ؛ ممکن است این تبلیغات بسته به ویژگی ها و فاکتور های مختلفی برای ما جذاب جلوه کرده و فکرمان را درگیرکنند ویا اینکه اصلا اهمیتی نداشته باشند و با بی تفاوتی از کنارشان عبور کنیم .در حالیکه احتمالا اکثریت ما فکرها و ایده های مناسبی برای یک متن تبلیغاتی جذاب و موفق داریم ، کمی دشوار است که به یک تعریف دقیق جمعی در خصوص تبلیغات برسیم که بدانیم قطعا نتیجه مورد نظرمان حاصل خواهد شد .

دامنه ی انجام تبلیغات بسیار گسترده و وسیع است و می تواند در انواع قالب های : ارسال پیامک و ایمیل ، بروشور ها ، بنر ها و بیلبورد ها ، تبلیغات رسانه ای و تلویزیونی و رادیویی ، اینترنتی و شبکه های اجتماعی ،  تبلیغات سایت ها ، تبلیغات در مترو ها یا وسایل حمل و نقل عمومی ، روزنامه ها و ماه نامه ها و مجله ها ، پوستر و…. پیاده شود؛ اما برای اینکه متن تبلیغاتمان جذاب و موثر باشد باید چگونه طراحی شود ؟

یک پیامک تبلیغاتی مناسب برای اینکه تاثیر گذار واقع شود باید ویژگی های زیادی داشته باشد پس نوشتن متن تبلیغات را دست کم نگیرید و برای آن وقت صرف کنید .

 

1 ) نکته اول اینکه در نوشتن متن پیامک تبلیغاتی ، بیشتر بر روی مزیت های محصول یا خدماتتان مانور دهید تا ویژگی هایش :

به طور مثال برای تبلیغ یک گرامافون قدیمی می شود به دو صورت زیر عمل کرد :
متن اول  :  فروش یک گرامافون 4کاره  با تنظیم دور موتور 3 حالته و قابلیت پخش از طریق بلوتوث . پخش 2 موج رادیو .گرامافونی زیبا با قیمتی مناسب برای شما خریداران عزیز . به رنگ ترکیبی طلایی و مشکی .

متن دوم : اگر دنبال یک دکوراسیون نوستالژیک و خاص برای محیط کافه ، محل کار ، دفتر طراحی  یا خانه خود هستید این گرامافون می تواند این کار را برایتان انجام دهد .
در متن  تبلیغاتی دوم همان نکته ی تکیه کردن بر مزیت های کالا به جای بیان ویژگی ها رعایت شده است و طبیعتا تاثیر گذاری بیشتری هم دارد . ویژگی های محصول در جای خودش مهم است  ولی  مزایا بسیار ترغیب کننده تر هستند .

 

2 ) در نوشتن متن پیامک تبلیغاتی سعی کنید حاشیه نروید و اصل مطلب را کاملا واضح و شفاف بیان کنید :

فکر نکنید برای اینکه پیام تبلیغاتی شما جذاب تر جلوه کند باید شاخ و برگ زیادی به موضوع بدهید و زیاده گویی کنید و به اصطلاح لفظ قلم صحبت کنید  . پس سعی کنید اصل مطلب را با کلمات زیبا و مفید و تاثیر گذار و مختصر بیان کنید و سعی کنید تاجایی که امکان پذیر است به همان زبانه عامیانه ی مردم بنویسید .

ارائه محصول

 

3 ) جوری تبلیغتان را بنویسید که هیچ شباهتی به تبلیغ نداشته باشد !

متن تبلیغاتی شما باید به گونه ای باشد که گویی نامه و صحبتی دوستانه است نه پیامی برای گول زدن بقیه تا از برند شما خرید کنند. برخورد صمیمانه با مشتری باعث ایجاد حس مهم بودن در مشتری و حس مثبت در او می شود . به مثال  زیر توجه کنید :
متن اول : مشترک گرامی رستوران (….)واقع در (…) با نمای داخلی و بیرونی بسیار شیک و غذاهای لذیذ و خوشمزه مکانی مناسب برای صرف غذا در کنار خانواده تان  به تازگی افتتاح شده است و آماده ارائه خدمات می باشد .

متن دوم : شهرام عزیز رستوران (…. )دلتنگ شماست!
خوشحالش کن!
به نظر شما کدام یک از متن های بالا تاثیر بیشتری روی مخاطب خواهد داشت ؟ طبیعتا متن 2 به خاطر صمیمیت و بیانی دوستانه برای مخاطبان جذابیت بیشتری خواهد داشت .

همچنین از ارسال پیامک تبلیغاتی به افراد بلک لیست جدا خودداری نمایید چون درواقع ممکن است حتی برداشت بد و عملی ضد تبلیغاتی برای شما به حساب آید ( برای اطلاع دقیق و معنی بلک لیست میتوانید به مقاله بلک لیست چیست مراجعه نمایید )

 

4 ) اولین کلماتی که برای شروع متن پیامک تبلیغاتی شما قید می شوند بسیار مهم اند .

پس سعی کنید متن تبلیغاتی خود را با کلمات مناسب و جالب شروع کنید. می توانید از طرح یک پرسش در آغاز پیامتان استفاده کنید به طور مثال :
دوست من !
مریم عزیز!
لپ تاب ات خراب شده ؟
امروز ناهار چی دوست داری؟
دلت یه گوشی جدید می خواد؟
برای مهمونی جدید ، لباس لازم داری؟
باز که شامپو نگرفتی!

یک نکته‌ی بسیار مهم نیز این است که شناخت نسبی از شما و محصولاتتان میتواند توجه به پیام را چندین برابر افزایش دهد به صورتی که احتمالا برای خودتان هم پیش آمده باشد که یک پیامک تبلیغاتی دریافت کرده باشید و به علت آشنایی با آن فروشگاه آن پیام را تا انتها خوانده و به آن واکنش نشان دهید .

به همین منظور در صورت حضوری بودن کسب و کار , استفاده از دستگاه های ذخیره شماره موبایل مشتری پیشنهاد میشود تا تاثیر پیامک ارسالی را چندین برایر افزایش دهید .

 

5 ) کلی گویی نکنید و از نوشتن ادعاهای بزرگ غیر قابل باور برای محصولات و خدماتتان اجتناب کنید :

با بیانی صمیمی برای ادعایتان دلیل بیاورید . اگر به کلی گویی و ادعا های غلو شده بپردازید به مخاطبان و مشتریان کمک کرده اید که از خرید منصرف شوند . و فراموش نکنید که ممکن است کوچک ترین جزئیات هم به درد بخورند و تاثیر گذار واقع شوند .

 

6 ) هنگام نوشتن پیامک تبلیغاتی ، خودتان را به جای مشتری بگذارید و سعی کنید چیز هایی را در پیامک  خود بگنجانید که مخاطب می خواهد بداند نه آن چیزی که شما می خواهید بیان کنید .

 

7) اعتماد سازی کنید!

می توانید درانتهای پیامک خود لینک صفحه ی مربوط به تماس با ما و رضایت مشتریان سابق را هم قرار دهید و اگر محصولتان و خدماتتان گارانتی یا ضمانت بازگشت وجه دارد را نیز در آن صفحه قید کنید .

اعتماد سازی

 

8 ) اگر تخفیف ، ارسال رایگان  یا مزیت ویژه ای برای خدمات یا محصولاتتان دارید ، توجه مخاطب را به آن قسمت از پیام جلب کنید :

مثلا در پیام تبلیغاتی خود قسمت مورد نظرتان را هایلایت کنید یا آن قسمت را  با فونت مخصوص و متفاوت  درج کنید و یا با فونت بولد شده تایپ کنید . کمک گرفتن از ایموجی ها در متن پیامکتان نیز بی تاثیر نخواهد بود .
در قید تخفیف هایتان مهلت را نیز یاد آور شوید تا مخاطبتان را کمی شتاب زده کنید. به طور مثال :
دوست عزیز دبیرستانی ، هنوز کتاب های کنکورت رو تهیه نکردی؟
دو تخفیف 10000تومانی ویژه کتابفروشی (…..)
کد تخفیف:…..
مهلت استفاده فقط امروز و فردا

همچنین میتوانید برای باشگاه مشتریان خود امکانات و تخفیف هایی بیشتر در نظر بگیرید .

 

9 ) در پیامک شما علاوه بر کوتاهی متن ، استفاده از کلمات جذاب و مناسب نیز باید رعایت شود :

از کلماتی استفاده کنید که بتوانید به سرعت نظر مخاطبان را به برندتان جلب کنید . به طور مثال:
فروش ویژه آغاز شد !
قرعه کشی و کلی جایزه !
فروشنده مورد اطمینان و مشتریان وفادار!
از شما دعوت می شود!
پوشاک….. با تخفیف بهاره
قرعه کشی ما فقط برنده دارد!
و ……

جذب مشتری

 

10 ) فراموش نکنید که پیامک تبلیغاتی شما باید کوتاه ترین متنی باشد که منظورتان را منتقل می کند نه بیشتر :

احتمالا فکر کنید که هرچقدر که بیشتر از خدمات و محصولات خود توضیح دهید مشتری را بیشتر جلب می کنید اما مطمئنا افراد دوست ندارند متنی بلند بالا از سوابق و جزئیات به درد نخور برند شما را بخوانند و چنین متونی برایشان کسالت آور خواهد بود .پس مختصر بودن و کم بودن  تعداد کاراکتر های اس ام اس تبلیغاتی را یک خوش شانسی برای خود بدانید! به عنوان مثال :
متن اول : پایه هستید بریم اصفهان؟ ایرانمون رو بیشتر بشناسیم
تور (….) شعبه (….)
متن دوم : با تور های مسافرتی و گردشگری (….) برای سفر در تعطیلات نوروزی و تابستانی  به اقصی نقاط کشورثبت نام کنید و باهزینه ای مقرون به صرفه درکنار خانواده خود سفرکنید .برای تماس با ما و رزرو بلیط به آدرس(….) مراجعه کنید .
مشاهده می کنید که هردو متن  بالا قصد تبلیغ یک چیز را دارند ولی متن اول کوتاه تر و خلاصه تر بوده و وقت کمتری از مخاطب میگیرد پس افراد بیشتری آن را می خوانند و تاثیر بیشتری نیز خواهد داشت .

 

11 ) اکثر پیامک های تبلیغاتی فقط جنبه ی اطلاع رسانی دارند و به کاربرد خدمات و محصولا اشاره ندارند .

اگر پیامک تان را کاربردی بنویسید به مراتب نتیجه مطلوب تری حاصل می شود :
به طور مثال :
متن 1 : کرم ضد چروک (…..) از ایجاد چروک بر روی پوستتان جلوگیری می کند .( فقط جنبه اطلاع رسانی  دارد)
متن 2 : چطور چروک های چندساله ی روی صورتتون را از بین ببرید؟
طبیعتا که از متن دوم نتیجه بهتری حاصل میشود و مناسب تر است.

 

12) می توانید برای تبلیغات ارسالی متن تبلیغاتی خود را سفارشی کنید و چند متن متفاوت براساس سن وجنسیت و اقشار مختلف تنظیم کنید . قاعدتا این اقدام می تواند تاثیر گذاری تبلیغاتتان را بالا ببرد .

 

13 ) متن پیامکتان را طوری بنویسید که مخاطبانتان احساس کنند عضو گروه ویژه برند شما هستند :

اکثریت افراد از اینکه به گروه خاصی ملحق شوند لذت می برند و احساس می کنند به جامعه بزرگی تعلق دارند . پس استفاده از جملاتی مثل: ( با یک بار خرید از دیجی کالا به خانواده بزرگ دیجی کلاب بپیوندید)
قطعا موثر خواهند بود .

برند

 

14 ) از این نکته غافل نشوید که هرچقدر هم بخواهید متن پیامکتان صمیمی و محاوره ای باشد باید در چهارچوب رعایت ادب و محترمانه نوشته شود و به گونه ای نباشد که خاطر مخاطب را مکدر کند :

به طور مثال : دوست های چاق به باشگاه (…) بیاید و خودتون رو از شر چربی هایی که زشتتون کرده نجات بدید.
متن مثال زده شده نه تنها برای تبلیغات مناسب نیست بلکه حس منفی و بدی از کسب و کار شما به مخاطب القا می کند.

 

15 ) فاکتور بعدی در نوشتن یک پیامک تبلیغ مناسب استفاده از جملات صادقانه است :

پیامک تبلیغاتی ما هراندازه هم خلاقانه باشد امااگر سایه ای از فریب دادن در آن به چشم بخورد ، سبب دور شدن مشتریان می شود . و این فقط یک مشتری نیست که از دست میدهید بلکه اعتبار برند و اعتماد مخاطب را از دست داده اید . صداقت در متن تبلیغاتی شما ، حامل انرژی است و این انرژی به مخاطب منتقل شده و زمینه ساز اعتماد در اوست .
به عنوان مثال : برای سلامتی دندان هایتان نوشابه کم تر بخورید ، حتی کوکالاکولا .
جمله ی بالا شاید یک تبلیغ به نظر نیاید اما قید کردن آن در متن پیامک تبلیغاتی تان برای مشتری بسیار دلچسب و شمایی که صاحب کسب و کار هستید را ، صادق و مورد اعتماد جلوه خواهد داد . پس فکر نکنید که برای رسیدن به فروش بیشتر همیشه باید در تبلیغاتتان تعریف و تمجید کنید ، گاهی باید معکوس عمل کنید .

 

16 ) قبل از اشتراک گذاری پیامک تبلیغاتی تان از یکی دو نفر بخواهید به عنوان مخاطب متن پیامک شما را بخوانند و احساسی که از اگهی تان دریافت می کنند را بازگو کنند :

این باعث می شود که نکات و ایراداتی که از دید شما پنهان مانده است برطرف شوند و تمام خطاهای متن تبلیغاتی تان از بین برود. بهتر است برای ویرایش از کسی که تجربه بیشتری در تبلیغ نویسی و بازنویسی متون دارد کمک بگیرید.

 

17 ) اگر محصول و خدمات شما مرتبط با محصولات سلامت و بهداشتی و درمانی و این قبیل محصولات است و با استفاده از آن تاثیراتی روی وزن ، پوست ، مو و به طور کلی ظاهر افراد ایجاد می شود ، می توانید لینک تصاویر مربوط به قبل و بعد استفاده کنندگان رضایتمند از محصولاتتان را در انتهای پیامک خود بگنجانید و تمایل مشتری برای خرید کردن را افزایش دهید .

 

اگر شما در حال ساخت یک کسب و کار یا یک برند هستید در نظر داشته باشید که حتما از برخی تبلیغات شبکه های اجتماعی استفاده کنید . با اینکار نه تنها محصول و کالا یا خدمات خودتان را  تبلیغ می کنید بلکه صفحه  اختصاصی تان را در شبکه های اجتماعی رشد می دهید .
شناخته شدن نام تجاری آنقدرها هم سخت نیست ! کافی است خلاق و شوخ طبع باشید و مدیریت کنید .بدانید که تبلیغ نویسی یک مهارت ویژه است زیرا همه می توانند تبلیغ بنویسند اما همه نمی تواند تبلیغی بنویسند که به فروش بیشتر منجر شود و موفقیت آمیز باشد . تبلیغ نویسی همچون شمشیر دولبه ای عمل می کند که هم می تواند موفقیت باور نکردنی برای کسب و کارتان رقم بزند و هم سبب سقوط برندتان شود.

امتیاز مقاله :


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *