اکثریت انسان ها پول و ثروت را دوست دارند و در طی عمر خود میکوشند برای خود زندگی مرفه و راحتی ایجادکنند و پس انداز مناسبی داشته باشند.
اشخاصی که کسب و کارشان در زمینه های تجارت و فروش میباشد همواره به دنبال راهکارهایی برای افزایش فروش خودهستند . اما چند درصد از این افراد واقعا به این خواسته میرسند و موفق میشوند؟
افزایش میزان فروش مهارتی است که چندان هم سخت و به دست نیامدنی نیست. فقط نیازمند کمی تلاش با تفکر وتحلیل است.در این مقاله سعی داریم آسان ترین راه ها جهت افزایش فروش رابررسی کنیم.

1 ) گزینه های کم تر ، فروش بیشتر :
برای اینکه مشتری شما بتواند تصمیم گیری سهل تری در انتخاب و خرید داشته باشد  باید گزینه های کمتری رابه او پیشنهاد کنید.هرگاه تعداد گزینه های پیشنهادی شما به مشتری زیادباشد ،او را به چالش کشیده و دچار تردید میکند.

2 ) جذب تلفنی ( telemarketing ) :
این متد یعنی با افراد تماس بگیرید و خدمات و محصولاتتان را برایشان معرفی کنید. هیچ گاه فراموش نکنید که افراد برونگرا بهترین کیس برای اینکار هستند. اشخاصی به راحتی مکالمه میکنند و به راحتی درباره ی خواسته هایشان صحبت میکنند. برای پیاده سازی این تکنیک بازاریابی شما باید کامل به جملات و طرز بیان خود در تبلیغ محصولات مسلط باشید و به عنوان یک فروشنده خبره و کاربلد عمل کنید. این روش یکی دیگر از راه های مقرون به صرفه تبلیغ است. یکی از سختی های این راه ثبت کردن شماره های مشتریان است که میتوانید با استفاده از دستگاه ذخیره شماره انجام دهید .

3) ارائه تخفیف به مناسبت های مختلف :
ارائه تخفیف یکی از راه های جذاب برای مشتریان میباشد. به طور کلی تخفیف ها دو دسته هستند : بلند مدت و کوتاه مدت .
تخفیف های کوتاه مدت ، یاهمان تخفیف های مناسبتی تاثیر بیشتری در میزان فروش شما دارند و مشتری را ترغیب به خرید میکنند. اما در تخفیف های بلند مدت افراد باخود میگویند هنوز وقت دارم. زمانی که مشغله هایم کم تر شد به سراغ خرید میروم!
البته درست است که ارائه تخفیف برای مشتریان جذاب است و انگیزه آنها را برای خرید بیشتر میکند اما هرگز نباید مشتری را به تخفیف عادت دهیم. به هر حال باید این نکته را گوشه ی ذهن خود داشته باشیم که اگر کالایی که ما برای فروش قرار داده ایم برای خریدار دارای ارزش کافی باشد چه با تخفیف و چه بدون تخفیف آن را خریداری خواهد کرد.

 4) تخفیف در تعداد های بالا:
این روش هم یکی دیگر از زیر شاخه های افزایش فروش از طریق تخفیف است . یعنی باید تخفیف را در خرید های بالا لحاظ کنید.به طور مثال اگر شخصی از یک کالا بیش از 3 عدد خریداری کرد ، از درصدی تخفیف مشخص برخوردار خواهد شد.
یک دسته از استارت آپ هایی که به تازگی شروع به فعالیت کرده اند سعی میکنند در آغاز راه با ارائه ی کد های تخفیف ویژه ، بازار فروش را از دست رقبای خود خارج کنند و خود به دست بگیرند . شاید در ظاهر این تکنیک اکثرا جوابگو و سودمند باشد اما اگر در به کار گیری آن افراط شود از نظر روانشناختی باعث تغییر ذهنیت مشتری و بد عادت شدن خریدارمیشود .

5 ) سوال کردن درباره ی بازده :
هنگام فروش ، اطلاعات تماس مشتری خود از طریق ایمیل و پیامک را ثبت کنید و بعد از گذشت مدتی زمان از خرید با مشتری تماس بگیرید و از او سوال کنید که آیا از کیفیت و اثربخشی محصول ، رضایت کافی دارد؟ این عمل نه تنها سبب میشود که شما به آگاهی کافی در زمینه خدمات خود دست پیدا کنید و کاستی های احتمالی را برای محصولات بعدی تان به حداقل برسانید ، همچنین باعث میشود که فرد خریدار خاطره ی خوبی از شما و محصولاتتان در ذهن خود داشته باشد و تبدیل به یک مشتری ثابت شود.

6 ) به اشتراک گذاشتن رضایتمندی مشتریان قبلی برای اعتمادسازی در مشتریان جدید :
این روش خصوصا در مورد تجارت های اینترنتی ، یکی از تاثیرگذارترین تکنیک هاست. به طور کلی خریدارها و مشتریان سابق رضایتمند از محصولات شما ، پرقدرت ترین ابزار شما برای جذب و تثبیت مشتریان جدید برای برندتان است.
پس رضایتمندی آن ها را به اشتراک بگذارید و محبوبیت و رتبه برند خود را افزایش دهید. اگر وبسایت یا وبلاگی برای فروش محصولاتتان دارید میتوانید بخش جدیدی درآن راه اندازی کنید و کامنت ها و پیام های تشکر و قدردانی را در معرض نمایش قرار دهید.
شایان ذکر است که اگرمشتریان رضایتمند شما جزو برندهای معتبر و مشهور باشد میتواند براعتبار برند شما نیز بی افزاید.

7 ) ارائه پرفروش ترین محصولات برای مشتری :
انسان ها ذاتا به پیروی از جمع تمایل دارند و مشتری ها از راهنمایی کردن استقبال میکنند. با توضیحات دقیق و بیانی مناسب پرفروش ترین محصولاتتان را به مشتری معرفی کنید و اجازه دهید که تصمیم گیری برایشان آسان تر باشد.
اگر فروش شما الکترونیکی است بخش جداگانه ای از لیست محصولات پرفروشتان آماده کنید و در دید عموم قرار دهید.

8) با متدهای اصولی درباره ی داد و ستد با مشتری مذاکره کنید :
خبره ترین مذاکره کننده ها سعی میکنند ازشما سوالات مناسبی پرسند تا بهتر متوجه شوند که به دنبال چه چیزی هستید و چه محصولی برای شما مناسب است. آن ها کاملا از قبل آماده هستند.
سعی کنید به گونه ای صحبت  وبرخورد کنید که به خریدار این حس را القا کنید که مشکل مشتری  ، مشکل خودتان است. و نگران پیدا کردن راه حلی هستید که برای هر دو طرف سودمند باشد نه فقط برایی خودتان و میزان فروشتان. یعنی شرایطی ایجاد کنید که خریدار از ان حس برد – برد داشته باشد نه حس ابزار سود فروشنده.

9 ) قبل از رسیدن کالای جدید مشتریان را از آن باخبرکنید !
اگر تصمیم دارید به زودی کالاهای جدیدی به فروشگاه خود بیافزایید ، مشتریان ثابت خود را از اینکار مطلع کنید. قطعا آن ها از شنیدن این دست خبرها خشنود خواهند شد. و این عمل ایجاد حس اعتماد و درنتیجه افزایش فروش شما را در پی خواهد داشت.
اینکار را میتوانید با ارسال ایمیل یا پیامک انجام دهید و یاحتی در شبکه مجازی اختصاصی فروشگاه خود یا پیج مخصوصی که برای ارائه خدماتتان ترتیب داده اید برای کاربران خود ارسال کنید.
و اگرمایل به صرف هزینه باشید میتوانید با چاپ بروشور های جذاب اینکار را انجام دهید.

 10) بازاریابی از طریق افراد تاثیرگذار :
میتوانید از سلبریتی ها و چهره های محبوب برای تبلیغات محصولاتتان بهره بگیرید اما این روش تا حدودی هزینه بیشتری میطلبد شما میتوانید روش آسان تری برگزینید . از چهره های محبوب و کاربران فعال و افرادی که دنبال کننده های نسبتا بالایی در اینستاگرام یا شبکه های مجازی دارند بخواهید که برند ومحصولاتتان را تبلیغ کنند.
میدانیم که درعصرامروز ، ارتباطات بیشتر مجازی شده و تقریبا اکثر افراد ، تایم زیادی از طول روز خود را در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی میگذرانند ؛ پس استفاده از این صفحه ها و شبکه ها برای افزایش فروش شما مطمئنا بی تاثیر نخواهد بود.

11 ) تبلیغات فروشتان را شفاف سازی کنید :
چند مزیت مهم از محصولاتتان که احتمال میدهید برای خریدار اهمیت بیشتری دارد را انتخاب کنید وآن هارابه وضوح درتیتر فروشتان  یا محل تبلیغات خود بگنجانید.
اینکار را برای مشتری انجام دهید که دقیقا محصول شما چه چیزی برای انها انجام خواهد داد.
پیام های فروش برای مشتریان مختلف ایجاد کنید که بتوانند با آنها ارتباط برقرار کنند. و با دیگر مزیت های محصول شما، برای رفع نیاز های خود بیشتر تامل کنند.

12 ) مواردی که محصول شما را از دیگر محصولات متمایز میکند عنوان کنید :
اگر قرارباشد که دست روی دست بگذارید و به فکر پیشی گرفتن از رقبای خود نباشید هیچ گاه نخواهید توانست به فروش ایده آل خود برسید.
مطمئنا در فروشگاه ها وسایت های مختلف ، محصولی مشابه با آنچه که شما ارائه میکنید وجود دارد اما وجه تمایز محصول شما با کالاها و خدمات رقیبانتان چیست؟
قبل از خرید این مزایا را در اختیار مشتری قرار دهید و او را آگاه سازید که با انتخاب کالای شما چه مزیت هایی به دست خواهدآورد که نمیتواند این خدمات را از فروشنده های دیگر به دست اورد. حال  این مزایا میتواند در خصوص قیمت، کیفیت ،گارانتی و خدمات پس از فروش، تنوع و یا هرچیز دیگری باشد.

13 ) بسته بندی و ظاهر جذاب کالا :
امروزه نوع بسته بندی و ظاهر جذاب نیز تبدیل به یکی از عناصر قدرتمند بازاریابی و فروش شده است. زیرا در جلب توجه مشتری تاثیر بسزایی دارد.
استدلال من این است که بسته بندی نیز نوعی تبلیغ است ؛ و تاثیرش بیشتر از تبلیغ نباشد مطمئنا کم ترهم نخواهدبود. نمونه کالاهای بسیاری وجوددارد که نقش بسته بندی خلاقانه درافزایش فروش آنها وجلب توجه مشتری تاثیرگذار بوده است. البته باید توجه داشت که بسته بندی، علاوه برجلب توجه و تبلیغ محصول ، وظیفه محافظت از آن را هم برعهده دارد پس فراموش نکنیدکه اساسی ترین کاربرد بسته بندی، حفاظت از محصول است.
اما باید درچاپ برند خود برروی بسته بندی یا خود محصول هم دقت عمل به خرج دهید و آرم و شعار برند خود را رفته رفته به مردم بشناسانید تا با گذر زمان در بین خود جابی افتد و قابل اعتمادشود . هنگام انتخاب بین چند محصول توسط خریدار، مشتری به برندی که برایش آشناتر باشد بهتر اعتماد کرده و محصولات برند شناخته شده شانس بیشتری در فروش دارند.

14 ) ابهامات و دشواری های سفارش و پرداخت را تاجای ممکن به حداقل برسانید :
این یک مسئله ی طبیعی است که مردم حوصله فرآیندهای دشوار و پیچیده ی خرید آنلاین را ندارند و به سرعت از خرید منصرف میشوند.
برای اینکار از هر قدم بی نیاز در فرآیند پر کردن اطلاعات مربوط به سفارش کالا در سبد خرید جدا خودداری کنید وسعی کنید سیستمی تدبیر کنید که در صورت وارد کردن یکی از اطلاعات به طور اشتباه ، اطلاعات دیگرحذف نشوند و خریدار مجبور نشود دوباره به پرکردن آن ها اقدام کند.
همچنین شایان ذکر است که درصد قابل توجهی از کاربران هم وجود دارندکه پرداخت نقدی را به انواع پرداخت های دیگر ترجیح میدهند؛
شما باید تلاش کنید هر مدل پرداختی که امکان استفاده از آن وجود داشته باشد برای مشتریان خود فراهم کنید.
برای اینکار میتوانید از روش های مختلفی بهره ببرید:
پرداخت آنلاین از طریق انواع درگاه های بانکی ، پرداخت اعتباری (کیف پول) ، انتقال وجه کارت به کارت یابه حساب و در نهایت پرداخت نقدی(درمحل).

15 ) تکنیک درخواست بزرگ و کوچک :
یکی از کاربردی ترین وتاثیرگذار ترین روش ها در افزایش میزان فروش، استفاده از همین تکنیک بسیارآسان است.یعنی ابتدا یک پیشنهاد بزرگ به مخاطب میدهید ودرصورتی که این پیشنهاد رد شد یک پیشنهاد کوچک تر مطرح میکنید.
زمانی که شما قیمتی که نسبتا بالااست رابرای یک محصول  مطرح میکنید ،مخاطب به خاطر رد کردن آن ،کمی احساس عذاب وجدان میکند ودرنتیجه به احتمال زیاد به درخواست دوم شما که قیمت
کم تر و معقول تری در نظر اوست ،پاسخ مثبت میدهد.
پس وقتی مشتری قیمت پیشنهادی شمارا رد کرد یک پیشنهاد ارزان تر به او ارائه دهید.

16 ) بازاریابی به بهانه مناسبت ها ( occasional marketing ) :
آیا تاکنون به فکر برنامه ریزی برای پیشنهاد ویژه برای اقشار خاص جامعه مثل:کارگران، معلم ها و…..بوده اید؟؟
تحقیق کنید که محصولات شما بیشتر برای چه افرادی و چه قشرهایی مناسب هستند؛وبرای آنها در مناسبت های خاص و مشخص ،پیشنهاد های ویژه ای ارائه دهید..هدف از این روش بازاریابی ،معرفی محصولات و افزایش فروش در دوره ی زمانی خاص است.
پس میتوانید در تقویم روزهای خاصی مثل عیدها،جشن ها ومناسبت هایی که قابلیت طرح پیشنهاد ویژه دارند را مشخص کنید.
به طور مثال شما میتوانید دسته ای از کالا های شماکه فروش چندانی ندارند در مناسبت های مربوط به آن یک پیشنهاد ویژه وشگفت انگیز ارائه دهید.مثل روز پدر ،روز مادر، روز دانشجو، یاولنتاین و یا روز های اختصاصی مربوط به شغل های مختلف.

17 ) استفاده از اصل عمل متقابل :
برای مشتری هایتان وقت صرف کنید و با آرامش و تمانینه به سوالات آن ها پاسخ داده و همه ی توضیحات لازم را درمورد محصولات موردنظر در اختیار آن ها بگذارید.وقتی شما برای خریدار وقت صرف میکنید،مطابق اصل عمل متقابل ، او نیز وظیفه ی خود میداند تا این لطف شمارا به گونه ای جبران کند؛ پس شما به گونه ای انگیزه مشتری رابرای خرید از شما افزایش داده اید.
اماباید به یاد داشته باشید که هرچقدر شما سعی کنید به پایان فروش نزدیک تر شوید ،مشتری مقاومت بیشتری نشان خواهد داد؛پس شما نباید درفروش هیجانی عمل کنید.

18 ) ترغیب مشتریان به معرفی افراد جدید :
به خریداران خود انگیزه بدهید و آن هارا ترغیب کنید که اگرخریداران جدید معرفی کنند و آن ها از شماخرید کنند،تخفیف مخصوص یا جایزه ای برای آن ها در نظر میگیرید.
درحالت بسیارویژه میتوانید به جای دادن تخفیف و جایزه، درصد مشخصی از میزان فروش را برایشان در نظربگیرید.این شیوه  در بسیاری از موارد نتیجه مثبت میدهد.

19 ) تبلیغات چاپی :
شایدبه نظربیاید این یک روش تکراری وقدیمی  است اماقطعا موثر است.برای اینکار میتوانید از کاتالوگ ها، بروشور ها و کارت ویزیت های جذابی تدارک ببینید.لازم نیست که حتما هزینه ی هنگفتی برای اینکارصرف کنید ؛ بیشتربرروی پیامی که میخواهیدانتقال دهیدتمرکز کنید
.طراحی های چاپی ساده ای انتخاب کنید وبیشتر برروی پیام تاکید کنید.از قید کردن آدرس یا شماره تماس ویا روش های ارتباطی خود غافل نشوید و از درج آدرس پیج و صفحه ی مربوط به بیزینس تان غافل نشوید.

به طور کلی باید دانست که فروش و تجارت کار سهل و آسانی نیست و در نهایت فقط افرادی پیروز و موفق میشوند که با وجود شکست های  بزرگ و ناامید کننده ،بازهم با شجاعت تلاش کنند. ممکن است بارها و بارهاشکست بخورند اما در این میان کسی پیروز نهایی میدان است که با شکست خوردن دست از هدفش برنمیدارد.پس در بهترین حالت پیروز میشوند و در بدترین حالت شجاعانه شکست میخورند امادرکنار افراد ترسو باروحیات ضعیف که فرق بین شکست و پیروزی را نمیدانند هم قرار نمیگیرند.

برای رای دادن کلیک کنید
[تعداد رای دهندگان: 1 میانگین کل : 5]


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *